Wednesday, November 21, 2012

Strikkesett til ny baby

Her i huset kommer det ny baby om noen uker, og da er det klart at mor måtte i gang med nye strikkeprosjekter!  Vi har allerede dobbelt opp med hjemmestrikket hentesett fra Minken og Pinken, så dermed valgte jeg størrelse 3 måneder til nestemann.  Egentlig ville jeg ha strikket str 6 måneder siden de vokser så fort ut av 3 måneder, men den tabben gjorde jeg sist gang.  Da strikket jeg Fanadrakt i str 6 måneder, uten å tenke på at da Minken og Pinken ble 6 måneder var det juli og behovet for strikkedresser absolutt fraværende.
Så nestemann har fått en litt stor 3-månedersdrakt.




Det er første gang jeg strikker et såpass avansert (det føles jo ikke sånn nå lenger, men i starten...) mønster med bare én farge, og som bildet viser resulterte det i en ganske sporadisk variant av det egentlige mønsteret bakpå buksen.  Hva jeg har laget vet jeg ikke, men det ser nå ganske fint ut.  På bildet under ser du hvordan det egentlig skulle se ut - heldigvis er det det som kommer i front.





Det var ingen av luene i oppskriftsheftet som var fristende å lage.  Det ene var en kyse, og det synes jeg bare passer til jente.  Siden jeg ikke vet om vi skal ha jente eller gutt var det dermed utelukket.  Den andre varianten de hadde var altfor høy og rar, og hadde bare mønster på litt av luen.  Så dermed laget jeg en egen variant med mønster hele veien rundt. Den ble fin, men pitteliten, så den kommer til å passe til babyen med en gang - når resten av settet er passelig er nok den trygt plassert i en arve-kartong.



Mønster: Dalegarn Baby hentesett nr. 22605
Garn: Dale Baby ull, farge: 5545

1 comment:

  1. Så fint! Dette settet er eg i gong med nå, men i jentefargar :)

    ReplyDelete