Wednesday, November 21, 2012

Tanteteppe med heklekant




Den lille, skjønne niesen min måtte få seg et teppe, og jeg satte igang med liv og lyst, full av inspirasjon.  Jeg ville at det skulle være noe annet enn bare rillestrikk, og lette etter noen fine oppskrifter på nettet.  Bestemte meg for å lage etter denne, men syntes at teppet ble altfor lite med bare 60 masker, så jeg utvidet til det dobbelte.  Og jeg hadde ikke pinne nr 4, så det fikk være godt nok med 3,75.  Det er dobbel perlestrikk, som gir fine ruter hele veien, og dobbel tråd, som gjør at det er kokende varmt.  Og for en jobb!  Jeg skjønner ikke hvorfor jeg stadig vekk glemmer at det er dødskjedelig å strikke tepper.  Hvis jeg skal gjøre det igjen skal det være på tykke pinner med tykt garn sånn at det går fort.  Da jeg omsider var ferdig var jeg dønn lei hele teppet og syntes ikke det var noe fint i det hele tatt.  Da måtte jeg piffe det opp med en fin kant, og jeg begynte min søken på nettet etter tutorials i hekling.  Jeg kan jo ikke hekle, må vite.
Jeg fant diverse oppskrifter, og med god hjelp fra instruksjonsvideoene hos garnstudio lærte jeg meg fort å hekle vifter.  En oppskrift jeg kunne ha brukt er denne - jeg husker som vanlig ikke helt hvor jeg fant den jeg brukte.
Med ett var teppestrikking gøy igjen, og jeg var superfornøyd med det endelige resultatet.  Og nå som jeg kunne hekle kunne jeg også lage en lang hekleremse og sy på navnet nederst. Hurra!


No comments:

Post a Comment