Tuesday, April 9, 2013

Sjørøverdrakt i en fullande fei

Minken og Pinken hadde bursdag i januar, og Minken ønsket seg veldig en kaptein Sabeltann-drakt.  Jeg synes selve frakken og hatten er altfor dyrt i butikken, og dermed vokste et syprosjekt frem.  Problemet var bare at jeg hadde minus med tid til det ved siden av kakebaking, normal familiedrift og barnestell.  Jeg fant noe gammelt sort poplin-stoff, et gullbånd og et lyseblått fôrstoff, og satte i gang.  Applikering har jeg aldri gjort før, så jeg måtte bruke bruksanvisningen til symaskinen for å se hvilke innstillinger jeg burde bruke for å få hodeskallen på.
Jeg brukte også tekstil-lim for første gang, men det klisset skikkelig og laget ganske stygge flekker på det blå tynne stoffet.  Heldigvis var det en sjørøverdrakt, så da gjorde det ingenting.  Og faktisk synes jeg det ga en ganske fin effekt til hodeskallen med flekkene.


Til å feste sabelen tok jeg to gullringer (vet ikke engang hva det er for noe, de bare lå i sysakene) og festet den ene i buksen og den andre i en tykk strikk litt tettere enn sabel-håndtaket er.  På den måten holder strikken sabelen på plass når Minken er i fredsmodus og har den på kroppen.





Sant skal sies: Minken fikk både kaptein Sabeltannfrakk, -hatt og -skattepose til bursdagen.  Men det er noe søtt med barn...han var like glad i hurten-og-sturten-sjørøverdrakten som i the real deal.



No comments:

Post a Comment