Wednesday, April 10, 2013

Vær så snill...ta på deg lue!


Pinken har nektet å gå med lue i det siste.  Dvs. hun har én lue hun liker, men den er altfor kald til en liten jente som går i naturbarnehage på fjellet.  Jeg kjøpte en kjempegod balaklava, men den vil hun heller ikke gå med.  For å unngå krangling om morgenen bestemte jeg meg for å lage en balaklava-variant i farger som hun likte.  Hun fikk velge, og jeg viste henne luen på forhånd.  "Har du lyst på denne?"  "ja, det har jeg".
Så mor satte i gang - bestilte garn hos pickles og strikket i en fei.  Og Pinken var glad....i én dag.  Så nektet hun den luen også, og den endte til slutt opp med å bli gitt til kusinen.  Egentlig er det tydelig at den ble litt for liten.  Men hva lærte mor av det?  Prøvelapp!  Det viser seg at jeg strikker mye strammere enn de gjør hos Pickles, og dermed blir alt jeg lager derfra for lite. Så på de to siste prosjektene har jeg vært ordentlig som få og laget prøvelapp.  Resultatet har vært at jeg har måttet gå opp noen pinnestørrelser, og vips passer ting igjen.
Og i dette prosjektet lærte jeg meg også å veve sammen rillestrikk. Det var utrolig fascinerende!  Du syr sammen på en helt spesiell måte, og resultatet er at sømmen blir helt usynlig. Verdt å sjekke ut!

Mønster og garn: Pickles.no (artig skrue hettelue)

No comments:

Post a Comment