Sunday, June 27, 2010

Nye mønstre fra Stoff og Stil








Jeg bestilte en god del basic mønstre fra Stoff og Stil, for å ha noe å gå ut fra når jeg skal sy kjoler, bukser og dresser. Tenker at det er lettere å forandre på mønstre jeg allerede har enn å lage helt nye selv. Jeg har aldri sett et Stoff og Stil-mønster før, og var veldig positivt overrasket da jeg oppdaget at de er forhåndsklippet. Helt til jeg skjønte at det betydde at alle størrelsene jeg hadde kjøpt var feil. Jeg tenkte at det ikke spilte noen rolle hvilken størrelse jeg valgte siden man klipper selv i den størrelsen man vil ha. Men altså ikke når man får mønstre fra Stoff og Stil. Dermed hadde jeg åpnet en pakke med drakt i størrelse 50. Heldigvis har jeg et vennepar som nettopp har fått baby, og da ble det drakt til den av restestoffet fra vognposene. Det var også første gang jeg satte i trykk-knapper og laget kantbånd, så det hele ble litt halvveis om jeg må få si det. Jeg la konvoluttåpningen feil vei i halsen, bommet på knappene på beina, og fikk det skjevt nederst. Men,men...jeg fikk prøvd meg, og lærte masse, og det var det viktigste. Til neste gang skal jeg selvfølgelig sørge for at jeg legger stoffet riktig vei både i halsen og mellom beina ved knappene, og jeg skal velge skråbånd som er mer elastisk når stoffet er så elastisk som dette var. Har funnet flere slike på lykkedragen (fant det ikke på stoff og stil), så nå skal jeg handle litt:)
Stoff og Stil bytter egentlig ikke mønstre, men jeg klarte å grine meg til å få bytte dem - hadde jo tross alt ikke åpnet dem, og ville bare ha noen andre størrelser. Ingen tapte noe som helst på at jeg gjorde det byttet. Og så hadde jeg Minken og Pinken med meg i butikken, og de kan jo sjarmere de fleste til å gå med på det meste!

Så fakta om drakten er altså:
mønster: stoff og stil
stoff: bomullsjersey fra stoff og stil
knapper og skråbånd: også fra stoff og stil.

No comments:

Post a Comment