Sunday, June 27, 2010

Nytt liv til gamle gardiner






Forskjellen når jeg syr nå i forhold til når jeg har sydd tidligere, er at nå prøver jeg meg bare med det jeg har for hånden. Tidligere har hvert syprosjekt virkelig vært et prosjekt. Jeg har kjøpt mønstre, klippet størrelsen, handlet stoffer og tilbehør spesifikt til det jeg har planlagt å sy, og brukt evigheter på selve prosjektet. Nå har jeg masse stoffrester og gamle gardiner og sengetøy, og starter gjerne et syprosjekt klokken ni om kvelden. (Som er naturlig når du har to spedbarn å underholde hele dagen.) Jeg merker at jeg liker denne tilnærmingen utrolig mye bedre. Jeg lærer masse, og det er ikke så farlig hvordan resultatene blir. Etter hvert som jeg blir flinkere kan jeg kjøpe finere stoffer.
Jeg var ute hos mamma og pappa og fikk diverse gamle gardiner og sengetøy, og i serien "nytt liv til noe gammelt" starter jeg med kjole og lue til Pinken. Jeg har brukt hjelmluemønster fra ohelene syr + sin blogg, men jeg fikk det ikke helt til å stemme. Midtstykket ble for stort i forhold til sidestykkene. Jeg klippet det sånn at det passet til hverandre, men da jeg skulle prøve det på Pinken var luen litt kort bak og høy fremme, så dermed ble den litt liten og rar. Skulle sikkert fått det til å stemme på en eller annen måte. Skal prøve igjen - det er jo gjort på en halvtime å sy en sånn lue, så det er lett å prøve seg frem.
Kjolemønsteret synes jeg var kjempefint! Kommer til å lage flere kjoler i det. Denne er nok litt stiv og rar siden det er gardinstoff, men den ser jo fin ut da:)

Mønster: Stoff og Stil
Stoff: de gamle gardinene fra barnerommet mitt

No comments:

Post a Comment