Sunday, June 27, 2010

Nytt liv til gammelt sengetøy






I serien "nytt liv til gamle ting" presenterer vi i dag selebukse til Minken. Jeg har så mange søte stoffer å sy kjoler i, men syntes det var på tide å lage noe til Minken - kan ikke bare sy til Pinken. Det eneste stoffet jeg syntes passet til en bukse var det gamle sengetøyet jeg hentet hos mamma og pappa for et par uker siden. Buksen var lett å sy - unnagjort på en kveld. Og denne gangen husket jeg å kneppe knappene riktig mellom beina. Og sist men ikke minst...jeg lærte meg knappehullsfunksjonen på symaskinen min. Den kan sy knappehull, men jeg har ikke kunnet det før. Brukte litt tid til å få maskineriet til å funke sånn som jeg ville, men da jeg hadde fått det til var det jo enkelt som bare det!
Neste gang jeg skal lage noe av dette mønsteret skal jeg lage buksen litt smalere i torsoen og kanskje litt bredere i beina. Jeg syntes resultatet var litt posete på magen, og litt trangt i beina, nemlig. Nederst på beina skulle det egentlig være ribb, men det hadde jeg ikke, så da tok jeg en bred strikk inni samme stoff som resten av drakten var i. Det funket greit, selv om det sikkert hadde vært finere med ribb.
Resultatet ble en rar liten Moods of Norway-aktig bukse, og Minken så ganske så vittig ut i den. Mamma synes det er på tide at jeg får meg litt ordentlig stoff - hun har et litt ambivalent forhold til å se barnebarna kledd i sengetøyet som hun sov i på 70-tallet. Jeg skyldte henne en grei sum penger for noe handling hun har gjort fra meg, men nå er den gjelden ettergitt mot at jeg kjøper stoffer og elastiske skråbånd for pengene. Hurra!!

Mønster: Stoff og stil
Stoff: mamma og pappas gamle sengetøy fra 70-tallet
Knapper: stoff og stil
Bred strikk: den lokale knappebua

No comments:

Post a Comment