Wednesday, June 16, 2010

Vognposer til sommeren













Minken og Pinken ble lei av bag-ene, og dessuten har de nesten vokst ut av dem, så nå er de over i sportsvogn. Kombinert med at det har gått fra -10 grader, som det var da de ble født, til +20 grader nå, så var det på tide med nye vognposer. Denne gang bestemte jeg meg for å hive meg på voksipose-kjøret. Jeg valgte poplin ytterst fordi det er vind og vannavvisende. Selv om de som regel har regntrekk over, er det fort gjort at det regner litt på posene når jeg tar barna ut og inn og regntrekket ikke er ordentlig over vognen. Jeg valgte knyting som lukkemekanisme, og sydde firkanter av innerstoffet som pynt over festet til knytesnoren. Det er snøring øverst. Her laget jeg en remse som jeg sydde fast på innsiden samtidig som jeg sydde inner og ytterstoffet sammen, og tredde strikksnor gjennom. Jeg kunne ha laget en remse av ytter og innerstoffet, men da klarte jeg ikke å bestemme meg for hvilken tråd jeg skulle bruke. Ville ikke ha sort inni, og heller ikke grønn eller blå utenpå. Synes resultatet ble fint!
I bunnen er det glidelås for å kunne skifte til varmere dyne til vinteren igjen. Jeg sydde litt over glidelåsen sånn at selve taggen man drar i er gjemt inni et lite slags hull og dermed ikke skraper de søte små.
Det er klippet hull til 5 punkts seler i underdelen. Valgte å ikke sy gjennom hullene sånn at jeg kan skifte dyne. Litt mer knotete å få inn selene, men det gikk greit. Og skjønte etterhvert at jeg kunne sikk-sakke rundt først, og deretter klippe i midten. I begynnelsen klippet jeg først og sikk-sakket etterpå, og det var naturlig nok ganske mye vanskeligere! Jeg sydde ikke rundt bomullsjersey-en fordi den ikke rakner. I ettertid tenker jeg at jeg burde gjort det, for hullene utvider seg ganske mye i vognen av selene, merker jeg.

Mønster: Babyverden sitt hobbyforum
Stoff: Svart poplin fra stoff og stil ytterst, bomullsjersey fra stoff og stil inni.
Dyne: Sommerdyne fra Hansen og Dysvik

2 comments:

  1. Hei
    Disse var kjempefine! Har bare et spm til dynen; hvordan får du den t-formet uten at fyllet flakser rundt? er det en du har klippet fra, eller to du har sydd sammen, eller kan man rett og slett kjøpe de ferdige til voksi-sy-selv-prosjekt?
    fin side, kikker nok forbi igjen når jeg på ordentlig skal igang med å sy til nurket ;)

    Ulrikke

    ReplyDelete
  2. Hei Ulrikke.
    Beklager så utrolig sent svar, men jeg så ikke kommentaren din før nå. Er litt fersk i bloggverden.

    Jeg har klippet dynen i t-form - det var et ganske stress prosjekt, for som du sier flakser fyllet ut av dynen når du klipper. Jeg hadde mange knappenåler og kastet over hele veien. Men det ble litt sølete i prosessen likevel. Jeg hadde termodyne, så der er ikke fyllet så uregjerlig som f.eks. hvis du bruker dundyne. Da tror jeg at jeg ville forsøkt å sy først og klippet etterpå. Men det kan jo bli utfordrende ift. plass under maskinen.

    Glad du liker siden - det gir meg inspirasjon til å fortsette :)

    ReplyDelete